Rabu, 27 Jun 2012

Konsisten

   Assalamualaikum, selamat sejahtera kepada para bloggers, blogwalkers, dan pelawat blog saya yang tak seberapa ini. Harapnya semua sihat-sihat belaka. Insyallah. Dah lama rasanya saya tak tulis dalam blog ni. Saya pun tak tahu nak tulis apa ni. Hehe. Tapi selepas difikirkan lebih dalam lagi. Saya dah tau nak tulis apa kali ini. Oklah. Apa yang saya nak cakap kali ni(<--patutnya tulis) ialah  tentang konsisten. 
  Sebenarnya semua orang perlu ingat akan sesuatu. Iaitu hidup kita yang kedua nanti. Apakah kita akan bahagia? Kenapa aku tulis tentang ini? Sebab saya nak kita semua cuba dan sentiasa cuba untuk berubah. Konsisten. Kita tidak perlu berubah dalam sekelip mata. Kita hanya perlu mencuba. Tidak dinafikan, untuk istiqamah dalam perkara seperti ini bukanlah satu perkara yang senang. Buat penat sahaja. Penat menahan ejekan orang sekeliling, penat menahan diri daripada berbuat perkara yang boleh menjauhkan diri kita daripada Tuhan, penat menahan dengki orang yang busuk hati, dan banyak lagi.
   Tetapi walaupun untuk konsisten untuk berubah bukanlah satu perkara yang senang, itu bukan tiket untuk kita mengelat untuk terus konsisten. Jika ada orang yang berbuat begitu, itu namanya pengecut. (Mungkin ada yang cakap, apalah dia ni tulis pasal konsistenlah, apa lah. Kolot  jek. Suka hati oranglah nak buat apa.) Saya tak kisah kalau ada orang cakap macam tu. Tapi ingat, hidup ini bukan sekali. Apa yang akan jadi kepada kita di sana? Fikir-fikirkan lah. Apapun segala yang silap datang dari saya sendiri, dan segala yang baik itu datangnya dari Tuhan.