Selasa, 12 Jun 2012

First Time Buat Macam Ni.

  Assalamulaikum dan selamat sejahtera kepada anda para blogger dan blogwalkers. Hiyall. Ok la. Kali ni aku nak tulis  tentang kenapa kita kena jaga alam sekitar. Kenapa tiba-tiba aku nak cakap pasal alam sekitar pulak ni? Aku pun tak tahu. Idea kalau dah datang jangan di sekat.

  Kenapa kita perlu jaga alam? Aku nak bagi satu analogi untuk kita semua fikir. Kalau dalam rumah kita ada haiwan perosak seperti tikus atau lipas atau cicak atau apa saja yang boleh merosak dan mengotorkan rumah kita, apa kita akan buat? Biarkan? Bunuh? Halau? Yang mana satu kau orang akan pilih?  Kalau aku nampak haiwan itu, aku akan pilih bunuh atau halau sebab dia buat rumah aku kotor dan rosak. Ataupun barang milik kita, dikotor atau dirosakkan oleh seseorang atau sesuatu. Apa perasaan korang? Mesti marahkan. Keadaan itu sama saja dengan kita jika kita suka membuang sampah merata-rata, menebang hutan sesuka hati, mencemarkan alam sesuka hati. Membuat dosa di sana sini.Kenapa aku cakap sama? Cuba korang fikir, alam ini milik tuhan, alam ini ciptaan tuhan. Dan kau orang pun tahu, tuhan itu maha melihat. Kalau kita rosakkan alam ini, tuhan boleh nampak dengan senang. Waktu itu tuhan boleh buat apa saja dengan kita. Tuhan boleh lumpuhkan kita. Tuhan boleh buat gempa bumi. Tuhan boleh buat tsunami pada waktu itu. Walaupun di tempat yang mustahil bagi kita air laut boleh sampai.

  Cuma bezanya kita dengan tuhan ialah kita kalau nampak haiwan atau orang itu,kita akan terus bertindak, tapi tuhan sentiasa boleh lihat kita, tapi Dia boleh bersabar dari terus bertindak. Maka, cuba-cubalah fikirkan. Segala yang silap datang dari saya, dan segala yang baik itu datang daripada Allah s.w.t. Aqulu qauli haaza waastagfirullaha ghafururrahim. Assalamualaikumwarahmatullah